HALAMAN 1



JENIS-JENIS SOFTWARE LINCES
-Software linces terdiri daripada beberapa jenis :-
I)Single user linces @ limited license.
II)Unlimites site lincense.
III)Network license

(SINGLE USER LICENSE)
-Lesen jenis ini boleh digunakan untuk satu komputer sahaja .

(UNLIMITED SITE LICENSE)
-Lesen ini membenarkan perisian dipasang disemua komputer dengan syarat kesemua berada dalam satu kawasan contohnya : syarat atau sekolah.

(NETWORK LINCES)
-Lesen ini membenarkan perisian dipasang pada komputer pelayan (server) yang membolehkan komputer pelanggan (client)yang bersambung dengan (servera) tersebut.juga menggunakan perisian yang sama.


(CLICK LINK) untuk mengetahui lebih lanjut mengenai software linces:-
lhttp://www.atlasti.com/licSingle.html

http://www.coretechnologies.com/company/Core-Technologies-Consulting_Unlimited-Site-License-Agreement.pdf

http://www.aimms.com/downloads/aimms/download-aimms/aimms-network-license-server


(CETAK ROMPAK DAN AKIBATNYA)
-Ramai yang menanggung kerugian akibat cetak rompak yang dilakukan secara berleluasa diantaranya:-
(a) Pengguna
(b)Pereka perisian
(c)Penjual
(d)Penyelia bantuan

(WARRANTY)
-Setiap pembelian yang dilakukan selalunya disertakan dengan warranty.
-Untuk jangka masa yang panjang 'warranty ' claim merujuk kepada proses dimana pembeli menggunakan hak yang terdapat didalam warranty.
-Beberapa dokumen perlu disertakan apabila membuat warranty claim dokumen-dokumen tersebut. :-
I)Bukti pembelian (resit)
II)Barangan belian yang lengkap.
III)Warranty form.
-Warrnty bergantung kepada keadaan barang.
-Jika barangan telah dibuka dan diservis sendiri,maka pengguna tidak dapat membuat warranty claim ini         termasuklah barangan yang telah rosak disebabkan oleh pengguna sendiri.


(MAKSUD WARRANTY)
-Warranty ialah jaminan yang berikan kepada oleh pengeluar.
-Pengeluar atau syarikat  berjanji untuk membaiki atau mengganti sesuatu keluaran dalam tempoh yang ditetapkan sekiranya ia rosak.
-Jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna adalah dalam bentuk pembelian barangan.
-Warranty tidak dipatuhi apabila dibuat secara lisan kerana ia dianggap tidak sah dansukar untuk dibuktikan.
-Pengguna perlu memastikan penjual yang menandatangani.jaminan tersebut mempunyai kuasa dan layak membuat demikian .
-Supaya warranty itu sah dan pengguna berhak mendapat sebarang pampasan.

(TUJUAN PENGGUNAAN WARRANTY)
-Supaya pengguna tidak ditipu apabila membeli sesutu barangan.
-Memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli apabila mendapati rosak atau tidak berfungsi.
-Supaya barangan yang dijual adalah sah.
-Supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan.
-Supaya pelanggan memberi kepercayaan kepada pengeluar yang mengeluarkan barangan mereka.

(SEBAB SYARIKAT TIDAK MENGELUARKAN WARRANTY YANG SAH).
-Keenganan penjual untuk memberi warranty mungkin berpunca daripada beberapa sebabdibawah :-
I)Barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu.
II)Barangan tersebut adalah barangan curi.
III)Barangan tersebut adalah tiruan.
IV)Barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barangan yang baru.
IIV)Barangan terseut diseludup masuk dari negara-negara jiran.

-Masalah mengenai warranty sering berlaku kerana pengguna gagal membaca dengan teliti serta memahami dengan jelas syarat-syarat warranty yang diberikan  oleh peniaga atau pengeluar.
-Pengguna tidak mengiringi semula 'warranty card' tersebut pengguna juga harus tahu dan memahami setiap warranty yang diberikan .malah mengambil tindakkan yang perlu bagi memastikan warranty yang diperolehi boleh diguna pakai apabila diperlukan .
-Oleh itu setiap pelanggan atau pengguna perlu berhati-hati dan peka dengan setiap pembelian barangan dan produck bagi memastikan mereka tidak mudah ditipu atau tertipu.






No comments:

Post a Comment